Zevenaar

Toffic al-Bihani , Jemen

Toffiq al-Bihani , geboren in Yemen , is opgegroeid in Saudie Arabië
Eind 2001/ begin 2002, 29 jaar oud, werd hij in Iran gearresteerd en in maart 2002 door de Iraanse autoriteiten uitgeleverd aan de Amerikaanse militairen in Afghanistan.

Hij werd vervolgens 10 weken verborgen gehouden voor een commissie van het Rode Kruis. Daarna werd hij overgebracht naar een andere locatie in Afghanistan, waar hij 5 maanden gevangen werd gehouden in eenzame opsluiting.
In oktober 2002 werd hij overgedragen aan de CIA, gevangengehouden, wreed behandeld en gemarteld.
Begin 2003 werd hij overgebracht naar Guantánamo Bay.
Tot op de dag van vandaag zit Toffiq al-Bihani daar gevangen. ZONDER aanklacht, ZONDER eerlijk proces. Alom is bekend dat gevangenen in Guantánamo Bay worden blootgesteld aan martelingen, maar ook onthouding van slaap, blootstelling aan harde muziek, extreme temperaturen, seksuele vernedering en slagen.
De regering van de VS heeft lang geleden al duidelijk gemaakt niet de intentie te hebben hem aan te klagen en in 2010 is er toestemming gegeven hem vrij te laten als een ander land hem wil opnemen.
Helaas wordt er op geen enkele manier werk gemaakt van deze beslissing, zeker niet na het aantreden van de regering Trump, die zelfs heeft aangekondigd eventueel opnieuw gevangenen naar Guantánamo te sturen.

Er worden door de Amnesty groep 3 maandelijks brieven gestuurd naar de Amerikaanse ministers van Defensie en Binnenlandse zaken en kopieën naar de Ambassadeur van de VS in Nederland. We verzoeken om Toffiq al-Bihani vrij te laten, onderzoek te doen naar de mensenrechtenschendingen uit het verleden. Bovendien de schuldigen aan deze schendingen te berechten.
Daarnaast sturen we ansichtkaarten naar Toffiq al-Bihani, zodat hij weet dat hij niet vergeten wordt.

Mei 2020
Verjaardagskaart gestuurd