Zevenaar

Amnesty themadiensten

themadienst 2themadienst 1

Ontmoetingskerk                                                                                                                                  Schrijfactie na de themadienst

Al meer dan 30 jaar wordt elk jaar rond 10 december een kerkdienst gehouden rond een Amnesty thema.
Het thema wordt door de werkgroep aangedragen en tevoren besproken. Tijdens de diensten wordt meegewerkt door leden van de werkgroep.
Aan de dienst  wordt altijd een actie verbonden, waar mensen aan mee kunnen doen. Er is altijd 1 collecte voor de Amnesty werkgroep Zevenaar.
In het verleden waren de diensten jarenlang oecumenisch van opzet, (de katholieke Andreaskerk en de Protestantse Ontmoetingskerk).  De laatste jaren worden de diensten georganiseerd door de Protestantse kerk (Ontmoetingskerk) samen met de werkgroep.
De diensten werden afwisselend gehouden in beide kerken. Omdat deOntmoetingskerk veel kleiner is en beter geschikt voor een kleinere groep, is desttijds afgesprojken deze diensten altijd in de Ontmoetingskerk te houden.

Enkele voorbeelden

2014 Thema: 25 jaar kinderrechten. Centraal: Moses Akatugba (Nigeria)

Moses Akatugba had net zijn examens op de middelbare school achter de rug, toen zijn leven voorgoed veranderde. Op 27 november 2005 werd hij gearresteerd door het Nigeriaanse leger.Hij werd ervan beschuldigd 3 gsm’s en andere communicatietoestellen te hebben gestolen. Hij was op dat ogenblik nog maar 16 jaar oud. Hierna werd hij naar het politiebureau Epkan in Delta State overgebracht. Hij werd er gruwelijk gefolterd.
Na acht jaar in de gevangenis werd Moses uiteindelijk op basis van die bekentenissen veroordeeld tot de doodstraf door ophanging.

Op 29 mei 2015 krijgt Moses gratie

Mijn eerste week in vrijheid na tien jaar cel
Toen ik vanuit de gevangenis mijn moeder belde om haar te vertellen dat ik na tien jaar cel vrij zou komen, viel ze flauw. Zo moesten water over haar heen gooien om haar bij te brengen. Toen ze me later na al die jaren in de gevangenis weer zag, hield ze me heel stevig vast. Ze liet me pas na een kwartier weer los. En de hele tijd stroomden tranen van geluk uit haar ogen.

Door: Moses Akatugba

moses liturgie008  moses 1

2015  Thema: Vrijheid van meningsuiting, Centraal: Eskinder Nega (Ethiopië)

eskinder liturgie

De bekende Ethiopische journalist Eskinder Nega heeft 10 keer in degevangenis gezeten, puur en alleen omdat hij zijn beroep uitoefende. Het laatst werd hij in 2020 opgepakt, maar kwam in januari 2022 weer vrij.

eskinder

Eskinder 2018

Eskinder was aanwezig tijdens de viering van 50 jaar Amnesty in Amsterdam in  2018. Ons werkgroep lid Jannie, die van 2014 tot 2018 elke drie maanden actie voor hem heeft gevoerd, heeft Eskinder even gesproken.